.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کاورد ؛ ییلاقی پشت کوه های بلند
رقیه توسلی
کاورد ؛ ییلاقی پشت کوه های بلند

رقیه توسلی- خبرنگار / اگر روزی خواستید در چشم هایتان اتفاق تازه ایی بیفتد و در نگاهتان زیبایی صف بکشد و اگر خواستید پرنده ها روبرویتان بنشینند و از پروردگار بخوانند ، حتما به روستای " کاورد " (( kavard بروید .
این روستا آنقدر مهربان است که با دیدنش غریبه ها هم ، تا سال های سال از سایه و آفتابش خواهند گفت ، از جای بزرگی که این ده کوچک در قلب هایشان باز کرده است .
135 کیلومتر که از ساری دور می شویم در انتهای رشته کوههای البرز و در35 کیلومتری شهمیرزاد در استان سمنان به منطقه پشتکوه می رسیم. این منطقه دارای 10 آبادی به نام های پرور ، کولیم ، کاورد ، فینسک ، تلاجیم ، تم ، ملاده ، شلی ، سرخ ده و هیکو می باشد که "کاورد " سومین روستای مسیر است .
جاده ایی که به کاورد می رود شروع شیدایی ست . برای چندمین بار هم این جاده آنقدر دیدنی ست که باید نرفت . باید وسیله نقلیه را لحظه به لحظه متوقف کرد و تماشاگر زیبایی های دست نخورده این سفر شد .
آغاز مسیر با دشتی وسیع و خیره کننده است که مدام مساحتش با اعداد ذهنت کلنجار می رود . دشتی که گاهی اسبی سیاه را درباد نشانت می دهد و گاهی تو را به دیدن سنجابی می برد که وسط جاده با گردویی بازی می کند .
مسافتی بعد ، کوه های پرصخره و بزهایی که همرنگ کوهند ، پیدایشان می شود . بزهایی که در دامن سنگلاخ ها ، سم های چالاکشان را خوب بالا و پایین می کنند تا ساعت ها نگاهت بر دیواره های سنگی کوه میخکوب گردد و چون مستندی ، دست چشم هایت را حسابی بگیرد .
دلربایی این منطقه گاهی تو را از بالای سرت غافل می کند . از آسمانی که بی تردید می شود گفت آبی ترین آسمانیست که تا به حال دیده ایی و از خورشیدی که چشم هایش برق می زند .
پیش می روی و کوه ها و گون ها ، نگاهت را پر می کنند . درختچه های پر خاری که اهالی این دیار، آن را نمادی از زادگاهشان می دانند .
از کنار پرچین های چوبی می گذری . از کنار باغ هایی با درخت های آلو ، گردو و گیلاس . از رودخانه ایی که در پایین دست جاده ، نگاهت را تر می کند و از آب خنکی که در میانه سنگ های بزرگ راه خودش را پیدا می کند و گاهی تو را به درختچه های زرشک می رساند .
با آمدن به این سفر ، چیزی شبیه به رویا مدام از گوشه و کنار ذهنت عبور می کند و فریبایی این دنیای ناشناخته بکر را به رخت می کشاند . انگار دستی به سویت دراز می شود و تمام خستگی و کلافگی شهر را از تو پاک می کند . انگار سبکبال تر می شوی .
هوای ییلاقی و خنک این سرزمین به تنت می نشیند و سلول های وجودت ، به آرامش می رسند .
به رفتن ادامه می دهی . مژه هایت ، مرطوب و جوان می شوند و مزه ییلاق کاملا در کامت می نشیند و همانطور که مه ایی رقیق در پایین جاده همراهی ات می کند ، آرام آرام به کاورد می رسی .
"کاورد" ، ییلاق درهم تنیده ی کوه و خانه و رودخانه همین جاست . دیگر به روستای پرندگانی قبراق تراز پرندگان پشت پنجره خانه ات در شهر، رسیده ایی . به روستایی که از تو، کودکی شاد وآزاد می سازد . کودکی که پابرهنه می دود و از ته دل می خندد .
اینجا روستای سنگفرش شده ایست که دیوارهای کوتاه و درهای چوبی کلون دارش ، به دلت سخت می نشیند و کوچه هایی که سربالایی هایش ، سربه زیرترت می کنند .
می گویند 90 درصد مردمان این روستا سادات و از نوادگان میرعمادالدین مرعشی می باشند .
در هوای مطبوع این روستا ، مدام عطر نان خانگی می پیچد و پیر و جوان با مهربانی به هر رهگذری سلام می کنند .
بوی روستا از کاورد بلند است . از نی جوانی که برای گله اش می نوازد و از چشمه ایی که همگان از آب گوارایش می نوشند .
حال خوشی از این سفر نصیبت می شود واز انتخابت به خاطر آمدن به این سرزمین سنگی سبز، خوشحالی .
شک نکنید سفر به کاورد در لیست سفرهای دلنشین عمرتان نوشته خواهد شد ، وقتی گوشه ایی می نشینید و به آوازهایی که چوپان دشت در تنهایی خود سر می دهد ، دل می سپارید ، به جرعه جرعه آبی که بزغاله ایی کوچک و زنگوله دار از آب روان رودخانه می نوشد .
می روی و به فریبایی این سرزمین ، به صخره های بزرگ و به کوه هایی که این روستا را محاصره کرده اند خیره می شوی . به خانه هایی که در سراشیبی تپه ها ، بنا شده اند . به گل هایی که لابه لای این همه شیارها و سنگ های خاکستری به دنیا آمده اند .
می روی و در برابر این همه عظمت ، قلبت به تپش می افتد ... آفتاب سوخته می شوی و در خنکای سایه و خروش خورشید و در مهر آفریننده کائنات ، غرق می شوی .
اینجا دیار کوه و آسمان است . دیاری که شب ها در آن می توانی ستاره ها را تازه تازه بچینی و دستت را به رویاهایت برسانی و با آرامش در گوشه ایی ، گوشت را به نغمه باد و آب بسپاری .
کاورد کوچک است وطول و عرض وسیعی ندارد وکوه های بزرگی چون "سرطلا " و " گت دوری" این روستا را در بر گرفته اند . کوه هایی که با دیدنشان سرتا پا چشم می شوی .
در انتهای این روستا ، تنگه ایی وجود دارد که دیدنش ، برای همیشه آدمی را مبهوت خویش می سازد. این تنگه از کوه های صخره ایی در دو طرف یک جاده باریک آغاز می گردد و مسیر دالان مانندی را می سازد که می پیچد و به پیش می رود .
مسیری که باد در کانال هایش ، سرد و بی نهایت مطلوب است و وقتی در اواسطش می ایستی و به پشت سرت نگاه می کنی انگار کوه ها درهم تنیده شده اند .
از این همه زیبایی ، نفس در سینه ات حبس می شود . تنگه کاورد از آن خلقت های کم نظیری ست که در لحظه تمام نمی شود و پابه پای نگاهت ادامه می یابد .
پیش می روی و زیبایی با تو پیش می رود .
اینجا به هر طرف که سر می چرخانی جز خدا چیزی را نمی بینی . نمی توانی در تنگه کاورد قدم بزنی و به باورهای بزرگ نرسی . به خدایی که هرلحظه در چشم ها و گوش هایمان جاریست . تنگه ایی که اگر بخت با تو یار باشد شاید بتوانی شبیه اش را در فیلم ها ببینی .
از این همه طبیعت وحشی و حیرت انگیز، غافلگیر می شوی و سیلی از زیبای به ذهنت هجوم می آورد. باور کنید شوک دیدن این تنگه بی مانند، سالها در ذهنتان پرسه خواهد زد .
و در آخراینکه نمی توانی " کاورد " را ببینی و نگویی که یک روز در بهشت زمین زندگی نکرده ام.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

همشهری 26 مرداد 1392
همه جای مازندران زیباست و بنده هم کلی عکس از این مناطق دارم اما می ترسم رسانه ای کنم مبادا که یک تهرانی ببیند و بیاید و در آنجا زمین بخرد و ویلا بسازد و دیگر تهرانی ها هم به این مناطق سرازیر شون و خلاصه فاتحه آن مناطق بکر و زیبا رابخوانند
امید _غ 28 مرداد 1392
سلام
تو رو به خدا این مناطق بکر را معرفی نکنید

تا به خودمان وآیندگان ظلم نکنیم

آنها دلشان به حال طبیعت وسرسبزی نمیسوزد وهمه چیز را برای خودشان میخواهند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.127 seconds.